Feb 28, 2010

UMNO Terus Ketinggalan

26 Febuari yang lepas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mengeluarkan kenyataan bahawa beliau mewakili pergerakan pemuda umno menyokong penuh supaya cadangan pelaksanaan sistem keahlian terbuka Umno dipercepatkan. Kenyataan tersebut dikeluarkan selepas perasmian Karnival Belia dan Sukan Negeri Kelantan anjuran Pemuda UMNO Kelantan bertempat di Kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kelantan. Saya tidak berminat untuk mengulas panjang bagaimana pemuda Umno ini boleh berprogram dalam universiti tersebut yang saya sendiri yakin dan pasti Menteri Besar Kelantan sendiripun tidak mungkin dibenarkan untuk menjejakkan kakinya ke situ. Perkara ini sekaligus melanggar Akta Universiti dan Kolej Universiti( AUKU) yang mereka sendiri sanjungi dan sayangi itu sehinggakan desakan untuk memansuhkannya sering dipandang dengan pessimist view oleh mereka. Cukuplah saya nyatakan di sini bahawa penyalahgunaan kuasa dan mandat rakyat oleh Umno dan Barisan Nasional ini sudah menjadi darah daging dalam hidup mereka sehinggakan mereka seolah tiada lagi rasa malu dengan tindakan dan penyelewengan yang mereka lakukan.

Maaf kerana lari sedikit dari tajuk. Apa yang hendak saya fokuskan dalam posting kali ini adalah krisis ketandusan idea dalam Umno dan kepimpinannya bagi menguasai suasana politik di Malaysia. Sudah terang lagi bersuluh bahawa salah satu faktor pendesak kepada lahirnya idea meminda perlembagaan Umno bagi menerima individu, parti politik atau NGO yang menyokong parti itu menjadi ahlinya secara terus adalah apabila PAS dengan langkah berani dan bertenaganya membawa perubahan dalam parti dengan menaiktarafkan Kelab Penyokong PAS kepada Dewan Himpunan Penyokong PAS.
Umno yang sebelum ini hanya mampu mencari publisiti murahan di kalangan rakyat dengan memperkudakan media dan menjadikannya sebagai salah satu lidah rasmi parti pastinya berasa terdesak apabila melihat keahlian Dewan Himpunan Penyokong Pas ini mencecah puluhan ribu. Ketika mana Umno masih lagi terkial-kial hendak membincangkan isu keahlian terbuka ini, Dewan Himpunan Penyokong Pas sudahpun mula mengorak langkah membentuk jawatankuasanya dengan dimulakan oleh Dewan Himpunan Penyokong PAS Perak (DHPPP) pada 15 Febuari yang lalu. Idea yang baru hendak dibincangkan oleh Pemuda Umno dalam mesyuarat exconya pada minggu hadapan ini sebenarnya telahpun didahului PAS melalui draft penaiktarafan Kelab Penyokong Pas dalam retreat meeting PAS Pusat pada Jun 2009 di Alor Setar.

Sebenarnya sudah banyak siri-siri peniruan idea yang dibuat oleh Umno dan Barisan Nasional terhadap apa yang dilaksanakan oleh PAS. Antaranya Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib Razak melancarkan laman sosialnya di facebook bilamana melihat laman sosial Tuan Guru Haji Hadi mendapat sambutan yang cukup hangat daripada pengunjung facebook. Jika sudara-saudara ingat suatu ketika dahulu kerajaan pernah mengadakan Sukan Wanita kali Kedua. Yang peliknya saya sendiri tidak tahu bila masalah Sukan Wanita kali Pertama dilaksanakan. Dinamakan Sukan Wanita kali Kedua untuk menggambarkan kononnya merekalah yang mempelopori idea sukan wanita ini, sedangkan sukan wanita kali pertama tidak pernah dianjurkan. Semua ini dibuat selepas nisa’ game yang dianjurkan PAS mendapat sambutan meriah. Banyak lagi peniruan idea PAS oleh Umno dan Barisan Nasional yang tidak mampu untuk saya coretkan. Saudara fikirlah sendiri...

1 comment:

Anonymous said...

Rasanya pas pun banyak tiru umno.