Feb 20, 2010

Alahai Khutbah Jumaat Masjid UIAM

Kecewa..Ya saya terus kecewa dengan khutbah jumaat Masjid UIAM yang terus berjaya membuat sidang jemaah tertidur kebosanan. Hari ini khutbah jumaat agak menarik dari sudut topik yang ingin disampaikan, tetapi saya tetap berasa kecewa dengan isi khutbah dan khatib yang menyampaikan khutbah itu sendiri walaupun dia merupakan pemegang ijazah kedoktoran dan telah mejawat jawatan yang agak penting dalam Kuliyyah of Islamic Revealed Knowledge ataupun ilmu wahyu. Terasa seolah dangkalnya pemikiran si khatib ini dan sepertinya tidak selayaknya dengan pencapaian akademik yang dimilikinnya (maaf kan saya).

Khutbah pada hari ini menyentuh tentang umat islam yang semakin lemah dan terkebelakang lantaran mereka tidak mampu bersatu (disunity). Menariknya bila si khatib mengungkapkan bahawa
"One of the internal factor of disunity in Malaysia is all muslim still arguing each other on the smallest issue like politics and how should the country be"
Akal saya menolak kuat bilamana saya cuba memikirkan bahawa soal politik, kepimpinan dan dasar-dasar negara ini adalah soal remeh temeh. Entahlah, mungkin si khatib punya hujah yang tersendiri, tetapi masakan saya dapat menerima bahawa perkara ini adalah persoalan yang picisan bilamana mendengar bahawa para sahabat muktabar meninggalkan jenazah Rasulullah demi menetukan soal imamah dan qiyadah.

Justeru, menentukan persoalan kepimpinan yang bakal membawa halatuju negara ini bukanlah perkara main-main, andaikata kita mengambil ibrah dari sirah nabawiyyah dan kisah para sahabat. Ia perlu difikirkan dan diberi penekanan secara serius kerana ia berkaitan dengan survival ummah.

Saya juga agak kurang bersetuju bilamana si khatib menyatakan bahawa soal perbezaan pendapat dalam politik merupakan punca perpecahan dan kelemahan umat Islam di negara ini. Soalnya, adakah kita perlu menjadi pak turut dan bersetuju sahaja dengan dasar-dasar yang jelas mengetepikan dan merendahkan martabat Islam. Kembalilah kepada realiti, bahawa Islam menjadi lemah dalam negara ini adalah disebabkan dasar nasionalisme, hedonisme dan sekularisme dalam negara yang jelas mengambil Islam hanya dalam aspek-aspek kecil sahaja. Usahlah mengemukakan hujah yang seolah-olah meletakkkan golongan penentang dasar ini di kandang salah dan pelaku jenayah perpecahan, sedangkan dasar itu sendiri pincang dan lari dari landasan kebenaran. Yakinlah yang doktrinisasi ini tidak akan kemana.

Ingatlah bahawa perbezaan pendapat itu bukanlah perpecahan. Masakan kita mampu melahirkan suatu masyarakat yang punya keselarian pandangan dan pemikiran. Soal perbezaan pendapat ini merupakan lumrah dan rahmat kepada kita semua. Pengajaran kisah Luqman al-Hakim bersama anaknya sebagai bukti bahawa manusia ini punya variasi yang tersendiri. Yang penting umat Islam hanya akan kembali bersatu bila kita semua sanggup meniggalkan isme-isme jahiliyyah dan kembali kepada kesyumulan Islam dan kemurniaan aqidah yang sahih.

No comments: