Jan 26, 2010

Pemuda - Make a History or become a History

Barangsiapa ingin menggenggam nasib sesuatu bangsa, maka genggamlah para pemudanya
-Saidina Umar al-Khatab-

berikan aku pemuda terbaik dari bangsa ini, dan akan ku ubah dunia!
-Bung Karno-


Dalam banyak sejarah dunia, kita telah menyaksikan manusia-manusia yang hebat banyak berbicara tentang pemuda. Pemuda dianggap mutiara paling berharga dalam sesebuah masyarakat. Mereka seolah-olah faktor utama dalam jatuh dan bangunnya suatu tamadun. Siapakah sebebnarnya pemuda ini,apa yang mereeka miliki dan apa yang mampu mereka lakukan?

Pemuda merupakan mereka-mereka yg melaui masa dimana secara fizikalnya ia berada pada kondisi yang sangat prima, kuat dan segar dengan semangat yang menyala nyala,sehingga dapat berjuang secara optimum.

Pepatah arab ada manyebut

Bukanlah seorang pemuda itu yang mengatakan ini bapaku..tetapi seorang pemuda adalah mereka yang mengatakan inilah aku


Ini cukup memberikan gambaran kepada kita bahawa pemuda itu adalah manusia yang luar biasa yang berdiri di atas kaki sendiri. Mereka punya idelisme yang menggunung. Mereka tidak rela berada dalam keadaan static, hambar dan tidak mencabar. Mereka gemar kepada persaingan dan perubahan serta tidak suka di kongkong. Semangat yang ada pada mereka umpama Krakatau yang suatu ketika dahulu pernah menggegarkan dunia dengan letusannya yang maha hebat. Bilamana mereka bersuara, ia umpama halilintar yang menggegarkan bumi. Gelombang kepemudaan yang mereka bawa umpama tsunami yang menggila, sehingakan sering menjadi igauan ngeri, terutamanya kepada mereka-mereka yang sering bertindak mengatasi norma-norma keadilan.

Dalam lembaran sirah, kita juga telah di hidangkan dengan kisah pemuda-pemuda yang berperanan sebagai ejen perubah. Antaranya kisah pemuda yang bernama Ibrahim a.s yang bertindak menghapuskan berhala-berhala sembahan masyarakat di zamannya. Biar pun ayahnya sendiri seorang pembuat berhala dan dia sendiri hidup dalam masyarakat yang menyembah taghut, namun untuk mengambil risiko melawan arus dan mencipta perubahan bukanlah suatu masalah bagi nabi Allah ini.

Pemuda kahfi juga antara pemuda yang membuktikan keteguhan terhadap idealisme dan pegangan mereka. Bila mereka berdiri, biarpun di hadapan raja yang zalim lagi sesat, mereka tidak kekok mengatakan tuhan kami adalah tuhan kepada langit dan bumi. Musa’b bin ‘Umair, duta Islam pertama yang dihantar oleh Rasulullah s.a.w ke Yathrib juga membuktikan bahawa pemuda itu bukan sahaja punya semangat yang tinggi tetapi juga mmpunyai kecerdasan yang dahsyat dalam mengemukakan hujah

Ramai lagi pemuda-pemuda yang pernah melakar sejarah dunia. Mereka bukan sahaja sanggup bersusah payah mencetus agenda perubahan dan mempelopori perjuangan, bahkan sanggup mengorbankan jiwa dan raga mereka untuk kebaikan masyarakat keseluruhan. Adakah anda juga seorang pemuda? Jika ya.... make a history, or you will only be a history.

No comments: